Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!

فروش دوربین مداربسته

امروزه صنعت دوربین مداربسته به سمت دستگاه های دیجیتال مانند ضبط کننده های دیجیتال (DVR) و سیستم های تحت شبکه (IP) کشیده شده است. از این رو تکنسین های این زمینه، باید توجه زیادی به فشرده سازی تصویر در دوربین مداربسته داشته باشند. روش های مختلفی برای فشرده سازی تصویر در دوربین مداربسته وجود دارد که از جمله آن ها می توان به MPEG و ™Wavelet اشاره کرد. در این مقاله با مفهوم فشرده سازی تصویر در دوربین مداربسته آشنا شده و اصول اولیه این تکنولوژی را بیان می کنیم.
اهمیت فشرده سازی اطلاعات
فشرده سازی تصویر در دوربین مداربسته

فشرده سازی تصویر در دوربین مداربسته

حجم اطلاعات ثبت و ارسال شده از دوربین مداربسته بسیار بالاست و کارکرد سیستم های ذخیره سازی و ارسال اطلاعات را دچار مشکل می کند. به منظور غلبه بر این مشکل، فرایند فشرده سازی تصویر در دوربین مداربسته انجام می گیرد. نکته جالب این است که تکنولوژی فشرده سازی اطلاعات، تکنولوژی جدیدی نیست، در واقع ویدیوهای آنالوگ، همواره فشرده سازی شده هستند. همچنین مدت زیادی است که در صنعت رایانه از تکنولوژی فشرده سازی اطلاعات استفاده می شود.

ریاضیدانان متخصص، سالیان سال روی مساله کوچک کردن اندازه تصویر، با حفظ وضوح و کیفیت آن تلاش کرده اند. این فرایند باید با کمترین میزان قدرت مورد نیاز برای پردازش انجام گیرد.
فشرده سازی تصویر در دوربین مداربسته
فشرده سازی تصویر در دوربین مداربسته

فشرده سازی تصویر در دوربین مداربسته

برنامه های کاربردی زیادی در رابطه با فشرده سازی تصاویر ارائه شده اند. هر کدام از این برنامه های کاربردی، اولویت متفاوتی دارند. اولویت برخی از آن ها، وضوح تصویر، اولویت برخی دیگر رسیدن به مینیمم حجم اطلاعات و اولویت سایر برنامه ها، قدرت پردازش می باشد. بنابراین اگر شما به دنبال استفاده از تجهیزات دیجیتال هستید، باید فرمت فشرده سازی مناسب را انتخاب کنید تا با شبکه و سیستم شما همخوانی داشته باشد.

انواع روش های مختلف فشرده سازی تصویر، به دو نوع lossless و lossy تقسیم بندی می شوند. در حالت کلی، هر چه میزان فشرده سازی کمتر باشد، کیفت ضبط و پخش ویدیو بیشتر خواهد بود. بنابراین و به صورت طبیعی، روش lossless بهتر از روش lossy است. با این حال، فشرده سازی کم به معنی اطلاعات بیشتری است که باید منتقل و ذخیره شود که متعاقبا باعث افزایش هزینه های سیستمی خواهد شد.

فشرده سازی، به سه روش سیگنال را کاهش می دهد؛ روش اول استفاده ار ترفندهای ریاضی است که حجم تصویر را کاهش می دهد و به هنگام نمایش، عملیات معکوس انجام شده و تصویر در اندازه واقعی نمایش داده می شود. روش دوم حذف سیگنال هایی است که از منظر انسان، زائد بوده و کارایی ندارد. قیمت دوربین مدار بسته سوم کاهش وضوح، کیفیت، فریم در ثانیه و محدوده رنگ تصویر در دوربین مداربسته است. روش سوم با نام lossy نیز شناخته می شود.
فرمت های فشرده سازی تصویر در دوربین مداربسته

شرکت های مختلف تولید دوربین مداربسته، از فرمت های مختلفی برای فشرده سازی در محصولات خود استفاده می کنند. ما در این قسمت از مقاله،به توضیح 4 مورد از معمول ترین فرمت های فشرده سازی تصویر در دوربین مداربسته می پردازیم که عبارتند از:

H261
Motion JPEG که با نام M-JPEG و M-JPG نیز شناخته می شود
™Wavelet
image
MPEG که با نام mpg نیز شناخته می شود

در ادامه توضیح مربوط به هرکدام از این فرمت ها آورده خواهد شد.
1) H261

H261 یک طرح دیجیتال سازی و فشرده سازی برای ویدیوی آنالوگ است. این فرمت به صورت گسترده در ویدیو کنفرانس ها مورد استفاده قرار می گیرد و هدف آن ارائه ویدیوی دیجیتالی با بیت ریت 64Kbps تا 1Mbps می باشد. این بیت ریت، پهنای باند شبکه های دیتای عمومی است.

نرخ فشرده سازی 1:2500 در این فرمت قابل دسترسی است. البته میدانیم که هر چه فشرده سازی بیشتر باشد، کیفیت تصویر پایین تر خواهد بود. این فرمت برای بیت ریت های بالا و نمایش اهداف متحرک مناسب است ولی رزولوشن فریم ها بالا نخواهد بود. این فرمت برای اهداف امنیتی که نیاز به تشخیص جزییاتی مثل چهره و پلاک خوردو وجود دارد، مناسب نیست.
2) Motion JPEG (M-JPEG)

این فرمت فشرده سازی تصویر در دوربین مداربسته از فرمت JPEG که یک روش فشرده سازی برای تصاویر دیجیتال است، اقتباس شده است. JPEG یک تکنیک فشرده سازی از نوع lossless بوده و اطلاعات کمی را از تصویر حذف می کند. Motion-JPEG یک جریان ویدیویی از عکس هایی را ایجاد می کند که با فرمت JPEG فشرده ساز شده اند. کیفیت تصویر حاصل در این روش، از روش H261 بالاتر است. در مقابل پهنای باند، هزینه و ظرفیت بیشتری در این فرمت مورد نیاز خواهد بود.

مزیت Motion JPEG این است که بر اساس تصاویر ساکن، می تواند هر یک از فریم ها را به عنوان یک تصویر واحد،تولید کند. این قابلیت برای اهداف نظارتی و امنیتی، کاربردی و سودمند است. همانطور که توضیح خواهیم داد، برخی از تکنیک های فشرده سازی نمی توانند چنین تصاویری را ارائه دهند.
3) MPEG
<
Sign In or Register to comment.