Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!

روانشناسی شخصیت چیست؟

شخصیت منحصربه‌فرد شما شما را همان چیزی می‌سازد که هستید و بر همه چیز از روابطتان گرفته تا نحوه زندگی‌تان تأثیر می‌گذارد. شخصیت چیزی است که ممکن است بتوانید آن را توصیف کنید، اما آیا می دانید مطالعه علمی شخصیت شامل چه مواردی می شود؟

روانشناسی شخصیت یکی از بزرگترین و محبوب ترین شاخه های روانشناسی است.

متخصصانی که روان‌شناسی شخصیت را مطالعه می‌کنندمی‌خواهند بفهمند که شخصیت چگونه رشد می‌کند و همچنین چگونه بر نحوه تفکر و رفتار ما تأثیر می‌گذارد. روانشناسان به چگونگی تفاوت شخصیت در بین افراد و همچنین شباهت افراد می پردازند. آنها همچنین اختلالات شخصیت را ارزیابی، تشخیص و درمان می کنند. مجله سلامتی

 

شخصیت دقیقا چیست؟ درک شخصیت شما چگونه می تواند به شما کمک کند تا در مورد رفاه عاطفی خود بینش پیدا کنید؟

شخصیت چیست؟

چه چیزی شما را به آنچه هستید تبدیل می کند؟ عوامل زیادی در شخصیت شما نقش دارند، از جمله ژنتیک، تربیت شما و تجربیات زندگی شما.

بسیاری استدلال می کنند که آنچه شما را منحصر به فرد می کند، الگوهای مشخصه افکار، احساسات و رفتارهایی است که شخصیت شما را می سازند. در حالی که هیچ تعریف واحد و مورد توافقی از شخصیت وجود ندارد، اغلب به عنوان چیزی که از درون فرد نشات می گیرد و در طول زندگی نسبتاً ثابت باقی می ماند، تصور می شود.

شخصیت شامل تمام افکار، الگوهای رفتاری و نگرش های اجتماعی است که بر نحوه نگرش ما به خود و آنچه در مورد دیگران و دنیای اطرافمان باور داریم، تأثیر می گذارد.

درک شخصیت به روانشناسان اجازه می دهد تا پیش بینی کنند که افراد چگونه به موقعیت های خاص و انواع چیزهایی که ترجیح می دهند و برایشان ارزش قائل هستند، واکنش نشان می دهند. برای درک اینکه محققان چگونه روانشناسی شخصیت را مطالعه می کنند، کسب اطلاعات بیشتر در مورد برخی از تأثیرگذارترین نظریه های شخصیت مفید خواهد بود. در مقاله های سایت روانشناسی نیز به تفصیل به این موضوع پرداخته شده است.

نظریه ها

تعدادی از نظریه ها برای توضیح جنبه های شخصیت پدید آمده اند. برخی بر توضیح چگونگی رشد شخصیت متمرکز هستند، در حالی که برخی دیگر به تفاوت های فردی در شخصیت توجه دارند.

نظریه های صفت شخصیت

تئوری های صفت شخصیت بر این ایده متمرکز هستند که شخصیت از صفات یا تمایلات گسترده تشکیل شده است. تئوری های مختلفی برای شناسایی اینکه کدام ویژگی ها اجزای اصلی شخصیت هستند و همچنین تلاش هایی برای تعیین تعداد کل ویژگی های شخصیتی ارائه شده است.

گوردونآلپورت روانشناس یکی از اولین کسانی بود که شخصیت را بر اساس ویژگی های فردی توصیف کرد. آلپورت در دیدگاه گرایشی خود پیشنهاد کرد که انواع مختلفی از صفات وجود دارد: مشترک، مرکزی و اصلی.

بسیاری از افراد در یک فرهنگ خاص دارای ویژگی های مشترک هستند. صفات محوری آنهایی هستند که شخصیت فرد را می سازند. صفات اصلی آنهایی هستند که به قدری غالب هستند که شخص در درجه اول به دلیل آن ویژگی ها شناخته می شود.

نمونه ای از یک ویژگی اصلی مادر ترزا است. او به دلیل فعالیت های خیریه اش آنقدر معروف بود که نامش تقریباً مترادف با ارائه خدمات به نیازمندان شد.

آلپورت پیشنهاد کرد که بیش از 4000 صفت فردی وجود دارد. روانشناس ریموند کتل پیشنهاد کرد که 16 مورد وجود دارد. کتل همچنین معتقد بود که این صفات در یک پیوستار وجود دارند و همه افراد دارای هر ویژگی به درجات مختلف هستند.

 

روان‌شناسی به نام هانس آیزنک فهرستی از ویژگی‌ها را محدودتر می‌کند و پیشنهاد می‌کند که تنها سه ویژگی وجود دارد: برون‌گرایی، روان رنجوری و روان‌پریشی.

امروزه، نظریه «پنج بزرگ» شاید محبوب‌ترین و پذیرفته‌شده‌ترین نظریه شخصیت باشد. این نظریه پیشنهاد می کند که شخصیت از پنج بعد شخصیتی گسترده تشکیل شده است

توافق پذیری

  • وظیفه شناسی

  • برون گرایی

  • روان رنجوری

  • باز بودن

 

نظریه پنج بزرگ بیان می کند که هر صفت به عنوان یک پیوستار گسترده وجود دارد. شخصیت یک فرد در طیفی برای هر ویژگی قرار می گیرد.

 
Sign In or Register to comment.