Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!

دانستنی های جالب و کاربردی در رابطه با دوربین مداربسته بی سیم (وایرلس)

دوربین مداربسته وایرلس یا بی سیم ، نوعی از دوربین مداربسته است که سیگنال های صوتی و ویدیویی را از طریق امواج رادیویی انتقال می دهد. در واقع دوربین مدار بسته بی سیم، تصاویر را ثبت کرده و با استفاده از امواج رادیویی، آن ها را به دستگاه گیرنده یا سرور مرکزی می فرستد. این نوع از دوربین مداربسته به سیم و کابل کشی نیاز ندارد. دوربین های مداربسته بی سیم امروزه بسیار محبوب و پرکاربرد شده اند. در این مقاله قصد داریم دانستنی هایی مفید و کاربردی را در رابطه با دوربین مداربسته بی سیم با شما به اشتراک بگذاریم.
دانستنی های جالب و کاربردی در رابطه با دوربین مداربسته بی سیم یا وایرلس
دوربین مداربسته بی سیم

دوربین مداربسته بی سیم

هر چند انتقال تصویر در دوربین های مداربسته بی سیم، بدون اتصال سیم انجام می گیرد، ولی این دوربین ها برای اتصال به منبع تغذیه الکتریکی از یک سیم استفاده می کنند. اگر بخواهید دوربین مداربسته اصلا سیم نداشته باشد، باید از نوع شارژی آن استفاده کنید. این نوع از دوربین های مداربسته مجهز به یک باتری هستند که به صورت دوره ای شارژ می شود.

دوربین مدار بسته وای فای یا بی سیم به علت عدم نیاز به کابل کشی، نصب آسان و کم هزینه ای دارد اما به علت تکنولوژی ساخت قیمت آن به نسبت دوربین های سیم دار بالاتر است. مزیت دیگر دوربین مداربسته بیسیم انعطاف پذیر بودن محل نصب آن است، این نوع از دوربین مداربسته در هر مکانی که امکان نصب دوربین معمولی نباشد، نصب می شود. جابجایی این دوربین ها به علت نداشتن سیم کشی، بسیار آسان است.
انواع دوربین مداربسته بی سیم یا وایرلس

در حالت کلی، دوربین مداربسته بی سیم به دو نوع تقسیم بندی می شود: آنالوگ و دیجیتال. در ادامه توضیحاتی در مورد هر کدام از این دوربین ها ارایه می شود.
دوربین مداربسته بی سیم آنالوگ

انتقال صدا و تصویر در دوربین مداربسته بی سیم آنالوگ، از طریق امواج و فرکانس های رادیویی انجام می گیرد. محدوده انتقال تصاویر در دوربین مداربسته بی سیم آنالوگ ۹۱ متر است. اگر در محیط مورد نظر موانعی مثل دیوار، در و مبلمان وجود داشته باشد، این محدوده کاهش می یابد.

فرکانس های عملیاتی دوربین مداربسته آنالوگ، ۹۰۰MHz ،۲.۴ GHT ،۵.۸ GHz می باشد. در حال حاضر بیشتر این دوربین های مدار بسته آنالوگ در فرکانس ۲.۴GHZ فعالیت می کنند. اکثر روترهای خانگی، تلفن های بی سیم، دسته های کنسول بازی و مایکروویوها نیز در همین فرکانس کار می کنند. در این شرایط امکان تداخل این امواج و بروز مشکل وجود دارد. فرکانس ۹۰۰MHz با فرکانس این لوازم و مودم اینترنت تداخل نمی کند و مناسب تر است.

مزایای دوربین مداربسته بی سیم آنالوگ

صرفه اقتصادی: هزینه این نوع از دوربین های مداربسته، ارزان تر از نوع دیجیتال است.
امکان استفاده از چند دستگاه گیرنده برای هر دوربین: سیگنالی که از هر دوربین مداربسته بی سیم آنالوگ فرستاده می شود، می تواند توسط تعداد زیادی از دستگاه های گیرنده که در محل های مختلفی قرار گرفته اند، دریافت و نمایش داده شود.

معایب دوربین مداربسته بی سیم آنالوگ

امکان تداخل امواج : فرکانس ارسالی از دوربین مداربسته آنالوگ، با فرکانس های دستگاه هایی مثل مایکروویو، تلفن های بی سیم و کنسول های بازی تداخل پیدا می کند.
عدم وجود نشانگر قدرت سیگنال: این نوع از دوربین های مداربسته هیچ نشانگری برای نشان دادن قدرت سیگنال ندارند. (نمونه این علامت، نشانگر قدرت سیگنال در تلفن های همراه است)
امکان دریافت امواج توسط سایر دستگاه ها: به دلیل آن که فرکانس دوربین مدربسته بی سیم آنالوگ با سایر دستگاه ها مشابه است، امکان دریافت سیگنال های آن توسط گیرنده های دستگاه های دیگر وجود دارد.
ارتباط یک طرفه: در این نوع از دوربین های مداربسته، دوربین سیگنال ها را به دستگاه گیرنده یا سرور مرکزی می فرستد، ولی امکان ارسال سیگنال از دستگاه گیرنده به دوربین مداربسته آنالوگ وجود ندارد.

دوربین مداربسته بی سیم دیجیتال

انتقال صدا و تصویر در دوربین های مداربسته بی سیم دیجیتال، از طریق بسته های دیجیتالی کدگذاری شده که با پهنای باند اینترنت منتقل می شوند انجام می گیرد.

مزایای دوربین مداربسته بی سیم دیجیتال

محدوده عملیاتی گسترده: اگر مانعی بین دوربین مدار بسته دیجیتال و دستگاه گیرنده وجود نداشته باشد، امکان انتقال صدا و تصویر تا ۱۳۷ متر وجود دارد.
کیفیت بالا: دوربین مداربسته دیجیتال می تواند تصاویر با کیفیت تری در مقایسه با نوع آنالوگ آن ارسال کند.
ارتباط دو طرفه: در دوربین های بی سیم دیجیتال، علاوه بر دوربین، دستگاه گیرنده (DVR) نیز می تواند سیگنال ارسال کند.
قابلیت کنترل بالا: یکی از قابلیت های دوربین مداربسته دیجیتال این است که امکان کنترل از راه دور دارد. این قابلیت در مواردی مثل روشن و خاموش کردن منبع روشنایی و … کاربرد دارد.
image
امکان استفاده از چند دستگاه گیرنده برای هر دوربین: در سیستم دوربین مداربسته دیجیتال، امکان ارسال تص
Sign In or Register to comment.