Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!

آیا اجرای دوربین مدار بسته می تواند مانع از وقوع جرم شود؟

پکیج دوربین مدار بسته ارزان ما با ضرورت خرید و اجرای دوربین مدار بسته در ساختمان خود آگاهی داریم. امروزه آمار خرید و نصب دوربین مدار بسته در سراسر جهان رو به افزایش است. طبق مطالعاتی که در کشور انگلستان انجام گرفته، در سال 2015 میلادی، تعداد 5.9 میلیون دوربین مدار بسته در این کشور وجود داشته است. طبق این مطالعات تصویر هر فرد روزانه به طور متوسط 30 بار توسط دوربین های مدار بسته ثبت شده است. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این مطلب می خواهیم به این سوالات پاسخ دهیم که: آیا دوربین مدار بسته واقعا از وقوع جرم ممانعت می کند؟ و چرا در سالیان اخیر خرید و اجرای دوربین مدار بسته رو به افزایش است؟
نقش اجرای دوربین مدار بسته در جلوگیری از وقوع جرم
تاثیر اجرای دوربین مدار بسته بر کاهش وقوع جرم
image

تاثیر اجرای دوربین مدار بسته بر کاهش وقوع جرم

امروزه همه مردم برای محافظت از مال و جان خود در محل زندگی و کار خود، دوربین مدار بسته نصب می کنند. دلایل محبوبیت دوربین های مدار بسته را می توان کم هزینه بودن و توجه زیاد پلیس به تصاویر دوربین مدار بسته، در هنگام وقوع جرم دانست. یکی از مواردی که تصاویر دوربین مدار بسته می تواند به کمک پلیس بیاید، در شورش های خیابانی است. ماموران پلیس می توانند با مشاهده دوربین های مدار بسته نصب شده در ساختمان های اطراف، چهره خرابکاران را شناسایی کند.

روانشناسان در این مورد می گویند: نصب و اجرای دوربین مدار بسته در مورد جرم هایی مثل سرقت و خرابکاری می تواند نقش پیش گیرنده داشته باشد، به عنوان مثال سارق با دیدن دوربین های مدار بسته که در ساختمان نصب شده، از انجام سرقت در آن ساختمان خودداری می کند. ولی در مواقعی که فرد دچار جنون آنی شده و به طور ناگهانی دست به خشونت می زند کارساز نیست.

در حالت کلی نصب و اجرای دوربین مدار بسته در صورتی می تواند پیشگیرانه باشد که دو شرط زیر عملی شود:

1) مجرم احتمالی از وجود دوربین در آن محل آگاهی داشته باشد.

2) مجرم باید باور داشته باشد کـه وجود دوربین یک خطر واقعی براي دستگیری اوست.
میزان اثرگذاری اجرای دوربین مدار بسته بر کاهش جرم

از زمان ظهور دوربین های مدار بسته تاکنون مطالعات زیادی روی این مساله انجام گرفته است. همه این مطالعات نقش موثر دوربین مدار بسته را در کاهش نرخ جرم تایید کرده اند. بیشترین تاثیر بازدارنده اجرای دوربین مدر بسته در جرایم رانندگی و سرقت می باشد. در یک مطالعه موردی، پس از نصب و اجرای دوربین مدار بسته در پارکینگ ها، جرایم تا %90 کاهش یافته است. اگر دوربین مدار بسته همراه با روش های دیگر نظارتی و امنیتی مثل حصارکشی و سیستم های هشدار دهنده مورد استفاده قرار گیرد، نقش بازدارندگی بیشتری خواهد داشت. از بین انواع دوربین های مدار بسته، دوربین مدار بسته “دام” به علت داشتن پایه های گنبدی شکل، امکان تشخیص زاویه دید را به مجرم نمی دهد، پس مجرم نمی تواند خود را از دید دوربین مدار بسته دام دور نگه دارد.
علت کاهش وقوع جرم با اجرای دوربین مدار بسته

برای یافتن علت کاهش وقوع جرم با اجرای دوربین مدار بسته، از نظر روانشناسی آن را مورد مطالعه قرار می دهیم. موارد زیر را مطالعه کنید.

مجرم از ترس این که در حین وقوع جرم،شناسایی، دستگیر و بازداشت شود از جرم خودداری می کند.
مجرم نمی خواهد تصاویرش توسط دوربین مدار بسته ثبت و در دادگاه بر علیه اش استفاده شود.
پلیس و یا نیروهای امنیتی می توانند به صورت هم زمان تمام نقاط ساختمان را بررسی کرده، رفتارهای مشکوک را شناسایی کرده و متهم احتمالی را در همان لحظه در صحنه جرم دستگیر کنند.
نقش نصب و اجرای دوربین مدار بسته در جرم هایی که از قبل برنامه ریزی شده و زمان کافی برای انجام آن وجود دارد، کمتر است. در مقابل در تعقیب و گریزها و جرم هایی که باید در زمان کوتاهی اتفاق بیفتد، مجرم نمی تواند به درستی مکان دوربین های مدار بسته را تشخیص دهد، بنابراین تصویرش ضبط خواهد شد.
مردم عادی با دیدن دوربین مدار بسته، احتیاط بیشتری می کنند و نکات امنیتی را بیشتر رعایت می کنند. در نتیجه مجرم فرصت کافی برای فعالیت را پیدا نمی کند.
رانندگان وسایل نقلیه، با دیدن دوربین های مداربسته و کنترل سرعت، قوانین راهنمایی و رانندگی را با دقت بیشتری رعایت می کنند.

تحقیقات روانشناسان نشان می دهد که مردم وقتی آگاه باشند که توسط دوربین مدار بسته تحت نظر گرفته شده اند، محتاطانه تر رفتار می کنند. این نتیجه بدان معنی است که دوربین مدار بسته بهتر است آشکارا در ساختمان نصب شود و مخفی نشود.
مزایای دیگر نصب و اجرای دوربین مدار بسته

نصب و اجرای دوربین مدار بسته مزایای فراوانی دارد، در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم.

کاهش ترس از وقوع جرم

محققان در مناطقی که آمار وقوع جرم زیاد بوده، دوربین مدار بسته نصب کرده و عکس العمل مردم را بررسی کردند. میزان وقوع جرم در این مناطق کاهش یافته و احساس امنیت مردم بیشتر شده است.

کمک به
Sign In or Register to comment.